Vote or die

Jag kan verkligen inte förstå de som väljer att vara soffliggare på Valet vi har var fjärde år. Varför vill man inte rösta, varför vill man inte påverka samhället, varför vill man inte göra sin röst hörd?
Vi, här i Sverige, ska vara så otroligt överlyckliga över att vi kan rösta och har som rättighet att kunna få göra vår röst hörd, det är otroligt demokratiskt här. Det finns länder som har det så illa, men folket får inte vara med och påverka och bestämma hur landet ska styras.
Att vi, Sverige, har rösträtt här har vi våra förfäder att tacka för. De kämpade och slogs för att vi skulle ha rätt till att få påverka och rösta, ska vi då skita de i anstiktet och inte gå och rösta?

Jag kan förstå att det kan vara förvirrande när man ska för första gången sätta sig in i politiken, för det är ju faktiskt inget litet beslut man ska ta. Men viktigt är då att ta sig tid till att sätta sig in i olika partier och se vad de vill. Och för de som säger att alla vill samma skit och det spelar ingen roll, samhället är fucked up ändå. Jo, men det kanske beror på att sånna som du inte går och röstar och låter samhället vara som det är, som sagt, du kan påverka vad det blir samhälle vi lever i.
Och kan du verkligen inte bestämma dig, rösta då blankt, för det är också en röst. En röst på att man är missnöjd med alla partier och visar då med att man vill ha en förändring.

Men sen får man också tänka att många har dåliga förutsättningar för att kunna bli insatta i de val de ska ta. Man kanske kommer från en familj där Valet aldrig uppmärksammats för man inte brytt sig om vad man ska rösta på eller överhuvudtaget inte röstat allt, och det påverkar ju faktiskt hur man blir sen.
Jag ocg min familj har alltid tyckt det var spännande och kul med Valet eftersom vi bryr oss om hur samhället utformas och styrs, men så ser det ju inte ut i alla familjer.

Det jag vill komma fram till är att, RÖSTA! Jag anser att röstning är mer än skyldighet än rättighet!
Men ska du rösta, var iaf säker på det du röstar på, ta inte något parti för att de verkar coola eller för att partiledaren verkar en schysst människa! Kom igen people!

Alright, i'm out!
Sophie

Kommentarer
Postat av: Cutie

Jag läste din kommentar hos Blondinbella och jag måste bara säga att du framstår verkligen som omogen. Man får tycka exakt vad man vill och rösta på vilket parti man vill - detta gäller ALLA. Vill man diskutera politik så kan man göra de på en vuxen nivå. Men du kanske bara skrev så för att få läsare och kommentarer?

2010-09-19 @ 12:58:54
URL: http://everydaywithcutie.blogg.se/
Postat av: emilia

Jag har också fått upp ögonen hur viktogt det är att få vara med och påverka!

2010-09-19 @ 15:42:25
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: cutie

Fast jag kollade inte och har inte kollat in din blogg. Bara gett en respons i detta inlägg. Kunde inte bry mig mindre om din blogg.

2010-09-19 @ 15:50:54
URL: http://everydaywithcutie.blogg.se/
Postat av: cutie

Varför ska jag vara trevlig när jag vet vart du står och hur du driver fram din åsikt? Du har dina fördomar och jag orkar inte försöka förändra din tankebana.

2010-09-19 @ 16:00:53
URL: http://everydaywithcutie.blogg.se/
Postat av: HERR SJÖBERG

RÖDGRÖNT!

2010-09-19 @ 19:34:11
URL: http://herrsjoberg.blogg.se/
Postat av: jessica

Läste din kom mentar på Ginas blogg!

riktigt bra skrivet här ovanför och jag ber också till guds alla änglar att de rödgröna vinner! :)

2010-09-19 @ 21:40:40
URL: http://jesssiiielle.blogg.se/
Postat av: sama

Rödgrönt !

2010-09-20 @ 08:16:14
URL: http://seessy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0